Teatro Cervantes: Baletti Don Quijote, 11.12.2014
Venäjän Imperial Baletti toi esityksellään Don Quijotesta tuulahduksen suuresta balettimaailmasta tänne Välimeren rannalle. Baletin alkuperäisen koreografian on laatinut Marius Petipa, Ranskassa syntynyt balettitanssija ja koreografi. Musiikin on säveltänyt itävaltalainen Ludwig Minkus. Säveltäjän tausta kuului baletin mainiossa musiikissa, joka henki Wienin koulukunnan kosketusta. Musiikkiin oli ympätty myös espanjalaisen musiikkimaailman kaikuja.
Baletin juoni perustuu Cervantesin romaanin episodiin, jossa Don Quijote, seikkailuja etsiessään, saapuu kastialaiseen kylään, joutuakseen keskelle kolmiodraamaa. Cervantesin juoni on kovin yksinkertainen, joten baletin voima tulee sen monipolvisesta libretosta ja häikäisevästä koreografiasta.
Teatro Cervanten pienehkö näyttämö ei ole paras mahdollisen estradi näin näyttävälle baletille. Lisäksi näyttämön lattia oli ilmeisesti liukas ja epätasainen. Näyttämön pienuudesta tanssijoista kärsi eniten pitkäraajainen toreadori, jonka pitkät ja korkeat hypyt näyttivät päätyvän läpi lavasteiden.
Baletin priimapari oli hyvin sopusuhtainen ja selvisi isosta urakastaan mainiosti. Aku Hirviniemen näköinen Basilio suoritti priima ballerinan nostot vaivattoman näköisesti. Asian tunteva yleisö palkitsikin tanssijat taputuksin ja bravo-huudoilla.
Baletin kolmannessa näytöksessä ei juonta enää kuljetettu vaan, keskityttiin näyttäviin soolo-suorituksiin ja Basilion ja Kitrin yhteisnumeroihin. Koko Ensemblen suorituksista jäivät mieleen toreadorien ja kylän tyttöjen yhteistanssit, joissa muletat heiluivat näyttävästi, sekä mustalaisleirin tanssit. Don Quijoten tehtävänä oli laahustaa aika ajoin näyttämöllä rakastamastaan Dulcineasta haaveillen.
Uskoakseni kaikki katsojat olivat, allekirjoittaneen tavoin, taide-elämykseen tyytyväisiä.
(kirjoitti Veikko Virta)